![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Reiner Knizia er uden tvivl en af de mest populære designere blandt spillere, der holder af Eurogames / German Games genren. I starten af 1990'erne ville det nok have undret mange gamere, hvis man havde forudsagt denne skæbne for Knizia. Han var allerede da et af de store navne, men primært kendt for sine kortere spil. I de mellemliggende år er spil som Eufrat & Tigris, Lord of the Rings, Stephensons Rocket, Taj Mahal og Amun-Re blevet tilføjet listen over hans spil, der har fjernet enhver tvivl om, at Reiner Knizia også kan producere spil for rigtige gamere. Reiner Knizia udtaler selv, at han hele tiden arbejder sideløbende på 3-4 spil. Hans publikum er meget bredt; han designer alt fra deciderede spil for børn til spil rettet udelukkende mod gamere. Da der hvert år udkommer en perlerække af spil fra Reiner Knizia, kunne man forvente, at der var store fusere blandt. Der er naturligvis kvalitetsforskel, men eklatante fusere ser man ikke fra Knizias hånd. Det mest kontroversielle ved Knizias spil er nok, at de som oftest ikke er specielt godt tematiserede. I kontrast hertil står hans store styrke; evnen til at skabe rene spil, hvor man over tid kan udvikle og afprøve mange forskellige strategier. Et af de store gennembrud for Knizia fandt sted i 1993, hvor han udgav Modern Art, der samme år indbragte ham Deutscher Spiele Preis. Hverken dette år eller siden er det dog lykkedes Knizia at vinde den mere familieorienterede pris Spiel des Jahres. Reiner Knizias indflydelse på spilscenen og kvaliteten af hans arbejder kan bl.a. måles ved at se den fine placering af hans spil på Boardgamegeeks hjemmeside. Ved udgangen af 2004 havde han 15 spil placeret på Top 100 ud af en spildatabase, der på det tidspunkt indeholdt over 14.000 spil. Spillene på Top 100 var: Eufrat & Tigris (#2), auktionsspillet Modern Art (#18), Ra (#21), to-spillers spillet i Kosmos-serien Lord of the Rings - The Confrontation (#24), Taj Mahal/Tadsch Mahal (#34), Amun-Re (#35), Through the Desert (#39), udvidelserne til Reiner Knizias spil Lord of the Rings: Friends & Foes (#50) og Sauron (#100), Samurai (#52), Reiner Knizias to-spillers variant af Klaus-Jürgen Wredes Carcassonne: The Castle (#57), Traumfabrik (#73), Lost Cities (#75), Battle Line (#89) og Medici (#92). Mange af de spil Reiner Knizia designede i midten af 1990'erne anses den dag i dag som nogle af de fineste brætspil, der er produceret. I dag er Reiner Knizia blandt de allermest produktive designere, men mange vil nok anse ham for at være blevet en meget kommerciel designer; langt hoveddelen af hans spil er genudgivelser og variationer af tidligere udgivelser. Så navnet Reiner Knizia borger ikke nødvendigvis for kvalitet; men det er absolut værd at kaste sig ud i at afprøve mange af hans ældre spil. Reiner Knizia havde det selv i sin glansperiode med at genanvende nogle af sine ideer men på en sådan måde, at han videreudviklede og genanvedte ideerne uden at det gik ud over spillenes kvalitet og ligeledes på en sådan måde, at man sagtens kunne spille de forskellige varianter over den samme idé med lige stor fornøjelse. Der tales således om, at han producerer sine spil trilogier, der indeholder nogle fælles karakteristika. Eksempler på disse trilogier, der naturligvis er stor diskussion om, er: Auktionstrilogien: High Society, Medici og Modern Art. Den anden auktionstrilogi: Ra, Traumfabrik & Grand National Derby Væddemålstrilogien: Titan: the Arena (/Colossal Arena), Galaxy: the Dark Ages & Gold Digger. Briklægningstrilogien: Eufrat & Tigris, Samurai & Through the Desert Card Stacking Trilogien: Lost Cities, Tabula Rasa & Schotten Totten Flere veje til sejren-trilogien: Stephenson's Rocket, Taj Mahal & The Merchants of Amsterdam Beskrivelser af Knizias spil her på siden: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
Spilbeskrivelser:![]() Lost Cities ![]() Eufrat & Tigris ![]() Samurai ![]() Durch die Wüste / Through the Desert ![]() Kingdoms |
![]() |